PROGRAM
- Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych z elementami andragogiki specjalnej
- Podstawy prawne funkcjonowania osób niepełnosprawnych
- Subdyscypliny pedagogiki specjalnej
- Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej
- Elementy psychologii klinicznej i psychopatologii
- Sytuacja rodziny dziecka z niepełnosprawnością
- Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i rewalidacyjnej oraz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w przedszkolu, szkole i placówce
- Elementy tyflopsychologii
- Medyczne podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową
- Wybrane problemy tyflopedagogiki
- Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej
- Elementy pedeutologii tyflopedagogicznej
- Zasady pracy z osobą z niepełnosprawnością wzrokową w kontekście praktycznych rozwiązań rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych
- Dydaktyka specjalna:
- Teoria pedagogiki specjalnej, koncepcje i systemy kształcenia specjalnego
- Organizacja procesu kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Metodyka nauczania i wychowania uczniów z niepełnosprawnością wzrokową w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
- Metodyka nauczania i wychowania uczniów z niepełnosprawnością wzrokową w nauczaniu przedmiotowym
- Metody pracy z uczniem niepełnosprawnym w nauczaniu integracyjnym i włączającym
- Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z niepełnosprawnością wzrokową
- Metody wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością wzrokową
- Brajlowskie metody porozumiewania się
- Rehabilitacja widzenia
- Zasady orientacji przestrzennej i przemieszczania w przestrzeni
- Metodyka pracy terapeutycznej z uczniami z niepełnosprawnością wzrokową
- Diagnostyka w pedagogice specjalnej:
- Proces diagnostyczny w pedagogice specjalnej, teoria, metody, sposoby, narzędzia.
- Wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego dzieci i uczniów oraz czynników środowiskowych wpływających na to funkcjonowanie.
Liczba godzin: 450 h zajęć dydaktycznych + 180 h praktyki zawodowej