PROGRAM
- Wprowadzenie do logopedii
- Biologiczne podstawy mowy i myślenia; anatomia i fizjologia układu nerwowego.
- Medyczne podstawy logopedii, neurologia, neonatologia i fizjoterapia w logopedii;
- Podstawy audiologii i foniatrii; zaburzenia głosu; podstawy ortodoncji.
- Elementy psychopatologii i psychiatrii, zaburzenia genetyczne i niepełnosprawności sprzężone
- Językoznawcze podstawy logopedii
- Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego; fonetyka akustyczna i wizualna
- Teoretyczne podstawy wiedzy o języku, podstawowe zagadnienia z zakresu słowotwórstwa języka polskiego, składnia i fleksja języka polskiego.;
- Podstawowe pojęcia i główne teorie socjolingwistyki.
- Psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii i działań profilaktyczno- wspomagających; podstawy neuropsychologii.
- Rozwój i kształtowanie mowy dziecka
- Psychologiczne uwarunkowania rozwoju języka i myślenia dziecka, dwujęzyczność i jej rodzaje oraz konsekwencje dwujęzyczności dla rozwoju dziecka
- Integracja sensoryczna w rozwoju mowy i przyswajaniu języka.
- Metody pedagogiczne w terapii logopedycznej
- Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC); metoda fonogestowej wizualizacji mowy (Cued Speech);
- Podstawy języka migowego
- Profilaktyka logopedyczna.
- Logorytmika.
- Logopedia międzykulturowa, artystyczna, rola komputera, mediów i nowych technologii w terapii logopedycznej.
- Zasady organizacji pomocy logopedycznej, warsztat pracy logopedy.
- Specyficzne trudności w rozwoju i uczeniu się – teoria dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia. (przyczyny, objawy, ryzyko dysleksji, profilaktyka).
- Praktyki
Liczba godzin: 490h zajęć dydaktycznych + 120h praktyki zawodowej