Program nauczania: Edukacja włączająca

  1. Psychologia rozwoju i kształcenia dzieci i uczniów.
  2. Podstawy psychologii wychowawczej i psychoprofilaktyki.
  3. Podstawy psychologii klinicznej dzieci i młodzieży.
  4. Podstawy psychologii rehabilitacji.
  5. Pedagogika specjalna – pojęcia, cele, zadania, zasady i zakresy pedagogiki specjalnej.
  6. Regulacje prawne w zakresie kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i zasady orzekania w tym zakresie.
  7. Specyfika pracy opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej.
  8. Sytuacja rodziny dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  9. Dydaktyka specjalna – teoria, koncepcje, klasyfikacja, koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego.
  10. Organizacja procesu kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: zasady, metody, proces kształcenia.
  11. Proces diagnostyczny w pedagogice specjalnej, podstawy, cele, założenia, obszary i cechy diagnozy.
  12. Procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej – analizy jakościowe i ilościowe.
  13. Wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego dzieci i uczniów oraz czynników środowiskowych wpływających na to funkcjonowanie.
  14. Teoria: edukacji włączającej, integracyjnej i ogólnodostępnej; specjalne potrzeby edukacyjne, grupy defaworyzowane; zagrożenia wykluczeniem.
  15. Podstawy edukacji włączającej: wysokiej jakości dla wszystkich dzieci.
  16. Polskie i międzynarodowe regulacje prawne związane z problematyką inkluzji społecznej, w tym edukacyjnej; system edukacji włączającej w Polsce.
  17. Organizacja edukacji włączającej w przedszkolu, szkole oraz placówce – współpraca ze Specjalistycznym Centrum Wspierającym Edukację Włączającą (SCWEW).
  18. Pojęcie i proces diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych.
  19. Przedszkolna i szkolna ocena/diagnoza funkcjonalna.
  20. Wielospecjalistyczna Ocena Funkcjonowania Ucznia.
  21. Nauczanie otwarte w edukacji włączającej.
  22. Metodyka wdrażania nauczania otwartego.
  23. Metody nauczania, alternatywne sposoby uczenia się i elastycznego nauczania, formy organizacyjne pracy na lekcji.
  24. Modele współpracy nauczycieli i specjalistów oraz ich konsekwencje dla organizacji zajęć edukacyjnych.
  25. Sposoby i zasady kontroli postępów i oceniania w klasach włączających.
  26. Teoria wychowania i rozwoju: funkcje wychowania, style wychowania.
  27. Zasady współpracy środowisk wychowawczych w procesie wychowania.
  28. Agresja i przemoc w szkole.
  29. Programy wychowawcze i profilaktyczne.
  30. Kompetencje komunikacyjne.
  31. Kultura organizacyjna przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty.
  32. Rola i organizacja wewnątrzszkolnych systemów doskonalenia zawodowego nauczycieli.
  33. Praktyki 120 h.

Liczba godzin: 405 h zajęć dydaktycznych + 120 h praktyki

Informacje dodatkowe:

  • Wymagania wstępne: studia są adresowane do absolwentów studiów pedagogicznych I, II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich posiadających przygotowanie pedagogiczne, posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć. W procesie rekrutacji kandydaci składają oświadczenia potwierdzające posiadanie przygotowania pedagogicznego.
  • Czas trwania: 3 semestry.
  • Podstawa zaliczenia: w trakcie trwania studiów odbywają się łącznie 3 egzaminy pisemne (jeden egzamin po każdym semestrze nauki); praktyki studenckie.
  • Dni realizacji zajęć: wtorki i czwartki, w godzinach 16:15-20:30
  • Zajęcia w formule online.

Organizator studiów zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w programie studiów.

Przeglądając naszą stronę internetową bez zmian w swojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Dzięki temu nasz serwis internetowy może być maksymalnie bezpieczny i wygodny. Dowiedz się więcej o tym, jak używamy plików cookies z Polityki Prywatności.