- Psychologia rozwoju i kształcenia dzieci i uczniów.
- Podstawy psychologii wychowawczej i psychoprofilaktyki.
- Podstawy psychologii klinicznej dzieci i młodzieży.
- Podstawy psychologii rehabilitacji.
- Pedagogika specjalna – pojęcia, cele, zadania, zasady i zakresy pedagogiki specjalnej.
- Regulacje prawne w zakresie kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i zasady orzekania w tym zakresie.
- Specyfika pracy opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej.
- Sytuacja rodziny dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Dydaktyka specjalna – teoria, koncepcje, klasyfikacja, koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego.
- Organizacja procesu kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: zasady, metody, proces kształcenia.
- Proces diagnostyczny w pedagogice specjalnej, podstawy, cele, założenia, obszary i cechy diagnozy.
- Procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej – analizy jakościowe i ilościowe.
- Wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego dzieci i uczniów oraz czynników środowiskowych wpływających na to funkcjonowanie.
- Teoria: edukacji włączającej, integracyjnej i ogólnodostępnej; specjalne potrzeby edukacyjne, grupy defaworyzowane; zagrożenia wykluczeniem.
- Podstawy edukacji włączającej: wysokiej jakości dla wszystkich dzieci.
- Polskie i międzynarodowe regulacje prawne związane z problematyką inkluzji społecznej, w tym edukacyjnej; system edukacji włączającej w Polsce.
- Organizacja edukacji włączającej w przedszkolu, szkole oraz placówce – współpraca ze Specjalistycznym Centrum Wspierającym Edukację Włączającą (SCWEW).
- Pojęcie i proces diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych.
- Przedszkolna i szkolna ocena/diagnoza funkcjonalna.
- Wielospecjalistyczna Ocena Funkcjonowania Ucznia.
- Nauczanie otwarte w edukacji włączającej.
- Metodyka wdrażania nauczania otwartego.
- Metody nauczania, alternatywne sposoby uczenia się i elastycznego nauczania, formy organizacyjne pracy na lekcji.
- Modele współpracy nauczycieli i specjalistów oraz ich konsekwencje dla organizacji zajęć edukacyjnych.
- Sposoby i zasady kontroli postępów i oceniania w klasach włączających.
- Teoria wychowania i rozwoju: funkcje wychowania, style wychowania.
- Zasady współpracy środowisk wychowawczych w procesie wychowania.
- Agresja i przemoc w szkole.
- Programy wychowawcze i profilaktyczne.
- Kompetencje komunikacyjne.
- Kultura organizacyjna przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty.
- Rola i organizacja wewnątrzszkolnych systemów doskonalenia zawodowego nauczycieli.
- Praktyki 120 h.
Liczba godzin: 405 h zajęć dydaktycznych + 120 h praktyki
Informacje dodatkowe:
- Wymagania wstępne: studia są adresowane do absolwentów studiów pedagogicznych I, II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich posiadających przygotowanie pedagogiczne, posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć. W procesie rekrutacji kandydaci składają oświadczenia potwierdzające posiadanie przygotowania pedagogicznego.
- Czas trwania: 3 semestry.
- Podstawa zaliczenia: w trakcie trwania studiów odbywają się łącznie 3 egzaminy pisemne (jeden egzamin po każdym semestrze nauki); praktyki studenckie.
- Dni realizacji zajęć: wtorki i czwartki, w godzinach 16:15-20:30
- Zajęcia w formule online.
Organizator studiów zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w programie studiów.